петък, 21 юни 2013 г.

Когато любопитството те погъделичка

Първо да изясня - не желанието да вреш носа си навсякъде без да имаш право и основание за това. Далеч не това е любопитство в моите представи. А онова любопитство, което постоянно те кара да търсиш, да преоткриваш нови възможности, нови личности, нови изживявания... Не знам кога се появява, но при мен определено съществува и често не ми дава мира. Чувам или прочитам нещо, но съм забравила какво означава или пък дори не знам - просто не мога да се успокоя, докато не проверя. И оправдание нямам - интернет е безгранична възможност в подобни ситуации.

А може би любознанието е основният двигател на всичко? Някак аз не разделям любознанието и любопитството и не ми харесва отрицателната нотка в значението на второто. При мен са в съвсем добри отношения и чудесно се допълват. Ако любопитството е подтикът, който импулсивно иска всичко да узнае, то любознанието е факторът, който или веднага реагира, или първо премисля и после действа. Та така за всичко. Дори и за храната и отделните продукти. ツ

Защо започвам така? Защото точно един продукт не оставяше съзнанието ми и прехвърляше какви ли не идеи. Но от онези идеи, които съпровождат приятния гъдел на любопитството, защото те занимават с нещо любимо. Не са от другите, които тревожат съзнанието с дилеми като "Ох, и защо трябва сега да имам изпит? А кога ще свърши и тази сесия?"... например.

И така, май е време да ви представя днешния виновник за словесните ми излияния - нахута. Не бях опитвала този продукт в никаква друга форма освен като печена ядка, а имах огромно желание да поправя този пропуск. Рових се доста. Намерих най-различни рецепти - за основни ястия, за предястия, за салати и какво ли още не. Исках нещо по-леко и в същото време засищащо, така че да е в унисон с приятните горещини. Затова се спрях на салата. Но повечето, които откривах, включваха бял или черен фасул, лук, кисели краставички, чушки, а аз исках да опитам нещо друго. Друго, друго... Не знаех какво е това "друго", но щом най-накрая открих заветния нахут (търсех си консерва), реших, че ще действам според законите на импровизацията. Смело мога да заявя, че сполучих и определено ще повтарям тази рецепта. Замислила съм и нещо като нахут, авокадо, лимонче и т.н. Но всичко с времето си. Сега май е КРАЙНО време да покажа какво всъщност измислих.

Салата от нахут със сос винегрет

 

























Необходими продукти:
- 1 консерва нахут (400 г, отцедено тегло - 240 г);
- 1/2 консерва царевица (цялата консерва - 330 г, отцедено тегло - 285 г);
- 1 морков;
- магданоз (според вкуса).
за соса (рецептата е от тук):
- 1 с. л. дижонска горчица (на моята опаковка пишеше просто "френска горчица");
- 2 с. л. бял винен оцет (аз използвах ябълков);
- 6 с. л. зехтин (аз използвах 1/2 част зехтин и 1/2 част олио);
- сол и черен пипер на вкус.

Нахутът се отцежда от сока и се изплаква добре със студена вода. Прибавят се царевицата, накълцаният на ситно морков и магданозът.
Сосa приготвих, както е описано - смесват се горчицата и оцетът, разбъркват се добре и се добавя малко сол. Следва зехтинът/олиото, отново се разбърква добре, до получаването на гъст сос, и се овкусява с малко черен пипер.
Накрая салата се залива със соса, разбърква се и се оставя да се охлади в хладилник.



























А защо със сос винегрет? Опитах го за първи път на посещението в Брюксел и определено ми хареса специфичният му вкус. Реших, че нахутът заслужава нещо по-силно като усещане, та така ми хрумна да експериментирам с винегрет.

Искам да кажа и няколко неща за соса. Вкусът, който аз помнех, определено не беше на зехтин, затова реших да намаля количеството му тук и да допълня с олио - определено беше добро решение. А за оцета - на много места срещнах, че сосът се прави с лимонов сок, но някак самото му име не ми позволяваше, та то ясно си казва, че е с оцет. И друго - имаше варианти без горчица, но аз твърдо бях решила, че трябва да е с, затова избрах да добавя.

Това е салатката. Определено съм доволна от резултата и се радвам, че все пак реших да опитам нахут и в друга негова форма. Със сигурност вече ще присъства в менюто ни - да, правилно пиша "ни". Дори половинката го хареса. Е, впоследствие се наложи да му добавя и варени картофки към салатката, защото "нахутът ми идва в повече".

Да не забравя - за гладните (ние бяхме от тях в онзи момент) салатата си е идеална и веднага, без да е престояла в хладилник. ; )

*               *                 *

Както казват повечето хора - вкусът се възпитава. Определено съм съгласна с това твърдение. Просто трябва да се преодолеят някакви излишни предразсъдъци.

Пък и не е ли така с всичко... Ако нещо не застрашава някого по какъвто и да е начин, смятам, че трябва да се опита, НО в границите на разумното. Все пак си оставам традиционалист и леко консервативно настроена за някои "модерни виждания".

Спирам тук, защото започнах да се увличам отново с приказките...
Надявам се салатката да ви хареса. Но не забравяйте най-важните съставки - желание и приятна компания! ❀

И...

Честито лято на всички!
Дано ни донесе незабравими и приятни емоции с любимите хора!
 ♥




46 коментара:

  1. Гери,нахутът е един от любимите ми продукти!
    Радвам се, че си го открила :)
    Чудесна салата и дресинг!
    Хубава вечер от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз се радвам, Дани, и благодаря, че намина оттук. :)
      Прекрасна да е и твоята вечер!

      Изтриване
  2. Чудна салатка, ще я пробвам с удоволствие!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еее, Мариянка, как се радвам да те видя тук! Радвам се, че ти допада. Ако опиташ, сподели майсторското си мнение след това.
      Желая ти прекрасна вечер! :)

      Изтриване
  3. I love chickpeas, they are my favor for salads and soups. Enjoy it.

    ОтговорИзтриване
  4. Много вкусна, цветна и свежа, точно за лятото е тази салата. Прекрасно, прохладно и пълно с усмивки лято ти желая! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Евче, благодаря ти сърдечно за вниманието! Вдъхновяващо лято и на теб желая!
      Хубав ден! :)

      Изтриване
    2. Честито лято, Гери! Пожелавам ти много приятни слънчеви емоции и време за красиви изживявания! Салатката е чудесна! Усмивки! :)

      Изтриване
    3. Благодаря, Дани, и за теб да красиво и много цветно!
      Усмихнати и слънчеви поздрави! :)

      Изтриване
  5. Чудна салата Гери,ще я опитам с удоволствие.Много обичам нахут но за съжаление не го приготвям често.Приготвям нахута най вече на разядка хумос.Хубаво, слънчево и незабравимо лято и на теб Гери.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка, ако си спестиш времето за варенето (аз определено случих на готов нахут в консерва), салатката е много бърза. Надявам се да ти хареса и да кажеш после.
      Всичко добро ти желая! :)

      Изтриване
  6. Гери, и аз като теб не съм пробвала нахут в друга форма, освен печен, но тази салатка изглежда толкова апетитна, пъстра и свежа, че не мога да и устоя. Прекрасен летен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Танче, ако обичаш бобовите храни в ястия, а вкусът на нахут ти харесва, сигурна съм, че и на теб ще допадне нещо подобно. Да кажеш какво се е получило, ако опиташ. :)
      Прекрасен да е и твоят ден!

      Изтриване
  7. Чудесна салата! Хубаво лято!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Траянче, хубаво да е и твоето лято! :)

      Изтриване
  8. Любопитството или любознанието - което и от двете да е, то е довело до тази прекрасна, вкусна салата!
    Отдавна се каня на нахута и предложението ти определено ми допада!
    Приятна съботна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тили, благодаря, тежката ти дума е от голямо значение за мен. :) Ако опиташ, надявам се да ти хареса.
      Хубава вечер и на теб!

      Изтриване
  9. Чудесна и полезна салатка! И с лимонче бива! Много хора не харесват любопитството, но според мен в него има нещо запазено от детството! Стрмеж за откриване на нови неща :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нали... И съм "за". :)
      А за салатката, да, вярно е и полезна, не се бях замисляла за това.
      Прекрасна вечер, Лу!

      Изтриване
  10. Гери, прекрасно предложение! Обикновено приготвям нахута с домати и маслини, ще ми бъде интересно да опитам и твоя вариант. :)

    Спокойна вечер! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка, благодаря! Надявам се да ти допадне, ако пробваш. А ако в блога ти няма рецепта за варианта с домати и маслини, би ли го споделила (аз сега ще потърся)? Звучи много вкусно.
      Спокойна вечер и на теб! :)

      Изтриване
    2. Открих я и непременно ще я пробвам. Изглежда прекрасно!

      Изтриване
  11. Гери, салатата ти звучи толково свежа и вкусна! Нахута определето е много интересен, но не знам защо не съм го използвала в кухнята си много много. Ще пробвам в този вариант, така или иначе съм в търсете на идеи за салати за лятото! Прекрасна, усмихната и спокойна неделя ( и лято! ) ти пожелавам! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Алекс, ще се радвам да опиташ, аз определено мисля да я включа към летните салати/основни ястия. ;)
      Благодаря ти за милите думи! Прекрасно лято и на теб с много усмивки и незабравими емоции!

      Изтриване
  12. :) Откъде започна, къде стигна и какво ни поднесе, Гери! Обожавам да те чета! Като горд жител на Бг очаквах някаква интрига:) радвам се, че няма:) И така да кажа за салатката че е много свежа и е супер за лятото! Нека да е свежо, прекрасно и незабравимо, изпълнено с прекрасни емоции! Прегръдки и ти благодаря за усмивките!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Катенце, направо ми пълниш душата с тези думи... Не знаеш каква радост е да върша това, което обичам, а то да радва и другите - просто няма какво да искам повече. Сърдечно ти благодаря, много ме трогна!
      И твоето лято да е вълнуващо и незабравимо, много уханно и усмихнато!
      Желая ти прекрасен ден!:)

      Изтриване
  13. Гери,със сигурност би ми се харесла и на мен тази салата,много добро предложение и съчетание от продукти ни поднасяш!
    У дома моите двама човеци също са много преднамерени дори без да са опитвали и трудно им възпитавам вкуса.Най-често като не им издавам разни съставки,които те отричат по навик,но като не знаят си ги хапват и то с охота.
    Предразположи и мен към дълъг монолог. :)
    Прегръдка най-най-сърдечна и усмихната седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Росинце, май всички така действаме - не казваме, а след това може да издадем. Радвам се, че ти харесва салатката.
      Ама има и друго - много ми е чудно какво може да не хареса на семейството - та ти готвиш прекрасни неща и то страшно вкусно! Казвам го най-чистосърдечно.
      А за монолога - много обичам даже, когато някой се разприказва, аз самата съм така... ;)
      Най-сърдечна прегръдка и за теб! Прекрасна седмица ти желая!

      Изтриване
  14. Гери, свежо предложение и несъмнено вкусно! У дома синът ни наложи използването на консерви нахут, в началото ме ядосваше с желанието често да хапваме салати с него, но постепенно свикнахме. Пожелавам ти прекрасна седмица и нестихваща любознателност!

    ОтговорИзтриване
  15. Мила, Гери, честит празник и на теб, с пожелания за здраве!

    ОтговорИзтриване
  16. Гери, свежарска е станала салатката ти с този дресинг. Подсказвам ти за следващия път нахут и червен боб :). И аз експериментирам със салатите, но точно тази комбинация, която предлагаш, не съм опитвала. За това си я записвам. Поздрави и хубаво утре.

    ОтговорИзтриване
  17. Игличе, Снежи, радвам се! Дано да ви хареса, а аз определено ще се възползвам от подсказката, Снежи, благодаря. ;)
    Кате, честит празник отново! Честит да е за всички!
    Хубава вечер, момичета!

    ОтговорИзтриване
  18. Много обичам салати и експериментите с тях, чудесно предложение, Гери -
    колоритно, лятно свежо и изкушаващо.
    Харесва ми, благодаря за споделената идея.
    Сърдечни поздрави,
    хубаво и усмихнато лято, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, много се радвам, че ти допада. Сърдечни поздрави и на теб с пожелания за много емоционално и красиво лято! :)

      Изтриване
  19. Гери, аз съм готвила нахут няколко пъти. И винаги сме били доволни от резултата. Особено от едно ястие с месо, за което ме подсеща твоят експеримент с нахут. Трябва да взема да го направя скоро. Както и салатката, много апетитно и свежо звучи! Браво за сполучливия опит!

    ОтговорИзтриване
  20. Мммм, салаткааа :) Днес с Ева (Тонева) сте големи дразнители! Това ми е любимата рубрика! А такава с нахут, направо си затъквам лигавника в блузата и присядам. Но... за мен без оцет, ако може. Хич, ама хич не обичам оцет! :) Филип с особен кеф ми тика буркана с винегрет под носа при всеки удобен случай, защото този факт го забавлява ;) Няма начин, обаче, така изведнъж да заобичам! ;) Леко четене, Гери :)

    ОтговорИзтриване
  21. Албенче, много се радвам, че ти харесва. Надявам се да споделиш как е, ако опиташ. А ще се радвам да видя и предложението с месо. Прекрасна вечер ти желая! :)

    Тики, добре, за теб ще е с лимон, не с оцет. А аз много обичам оцет, даже на салатка с домати пак си слагам. Благодаря ти за пожеланията. Остана още един изпит... Желая ти хубава и спокойна вечер, Тики! :)

    ОтговорИзтриване
  22. Аз съм от щастливците, чиито половинки нямат нищо против да експериментират с продукти, така че нахутът отдавна се е настанил у дома. Но на такава салатка не сме опитвали;) Ще, ще;)
    И продължавай да любопитстваш, Гери, много е забавно;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ние с храната сме малко проблемни, но пък съм от щастливците, които са открили тяхната си половинка. ;)
      А иначе ще се радвам много, ако опитате салатката и ви допадне - да си кажеш критичната оценка, Марте. :)
      И да, определено продължавам с любопитството.
      Желая ти прекрасна вечер, Марте!

      Изтриване
  23. Gery, this salads are so good. Chick peas are my favors and I use them a lot.Have a wonderful day, my friend.

    ОтговорИзтриване
  24. Много обичам нахут. Още днес ще пробвам салатата и ще споделя резултата

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Надявам се да ти хареса, Мими, и да споделиш после мнението си. :)
      Прекрасен ден от мен!

      Изтриване
  25. Много свежо и лятно се получи. Скоро ще я направя пак. Май ще стане редовна част от лятното меню. благодаря за идеята!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еее, как ме зарадва, Мими! Много благодаря за доверието и се радвам, че ви е харесала салатката. Да ви е сладко!
      Хубава вечер, Мими! :)

      Изтриване